
Dokumenty zastrzeżone
Opublikowano: 27/11/2017
Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych.
W obronie przed realizacją transakcji oszukańczej, w celu ochrony interesów swoich Klientów, Banki utworzyły elektroniczny system wymiany informacji: System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
To system o bardzo dużym zasięgu działania. Zastrzeżenia przyjmowane są w kilkunastu tysiącach placówek bankowych. Informacja wskazująca, że dokument jest zastrzeżony, a tym samym powinien być zablokowany i wyeliminowany z obrotu, pojawia się we wszystkich placówkach w czasie niemal rzeczywistym.
System działa od 1996 roku. W tym czasie kilkaset milionów zł nie wpadło do przysłowiowej "czarnej dziury". Pieniądze mogłyby być stracone w wyniku prób dokonania transakcji oszukańczych, prania brudnych pieniędzy czy też nieuprawnionego przewłaszczenia środków.
Co robić w przypadku utraty dokumentów?
- Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
- Powiadomić Policję (gdy utracono je w wyniku kradzieży).
- Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Gdzie i jak zastrzegać?
- W każdej placówce swojego banku.
- Jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących Klientami danego Banku.
- Poprzez konto na www.bik.pl.
Jakie rodzaje dokumentów należy zastrzegać?
Wszystkie dokumenty potwierdzające tożsamość. Najważniejsze z nich to:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka wojskowa,
- książeczka żeglarska,
- dowód rejestracyjny,
- karta pobytu,
Zastrzegane są także:
- dowody rejestracyjne,
- karty płatnicze.
Tygodniowo zastrzeganych jest nawet 4 tys. dokumentów, a liczba ta stale rośnie.
Dlaczego należy zastrzegać utracone dokumenty?
Każdego dnia dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.
Zagubienie lub utrata któregokolwiek z dokumentów tożsamości może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie cudzej tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe.
Dokumenty wykorzystywane są m.in. do:
- wyłudzenia pożyczki,
- wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
- kradzieży wypożyczonego samochodu i innych przedmiotów,
- zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.
Aby dowiedzieć sie jak najwięcej zachęcamy do zapoznania się z zawartymi na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl informacjami.